Direktlänk till inlägg 20 februari 2009

Dokumentation

Av Ida von Rosen - 20 februari 2009 22:00

I förskolevärlden just nu är Reggio Emilia och pedagogisk dokumentation väldigt hett. När jag arbetade på förskola för fem år sen höll vi knappt på med det alls. Fotade och satte upp på väggarna, ja visst, men mer än så var det.


Idag fick jag göra en rolig pedagogisk dokumentation på min VFU. Igår var avdelningen på en fiktiv resa till Irak. Jag avr dock inte med och därför fick jag idag i uppgift att göra en intervju med några barn. Jag skulle göra detta medan barnen målade resan.


Jag hade valt två barn, men när jag hade förberett klart så var det ena barnet upptaget, därför blev det ett barn i taget istället för två tillsammans.


Färgerna jag hade valt åt dem att måla med var enbart grundfärgerna; rött, blått, gult och grönt, samt vitt och svart.


Reaktionerna från barnen var väldigt olika. Ett barn pratade om resan och målade flygplan och passagerare, andra barn ville inte alls måla eller prata om resan, men målade glatt på olika sätt i alla fall. Någon var superintresserad av att blanda färger, en annan var mest intresserad av att måla olika fält i olika färger.


Jag fotade och skrev, och fick möjlighet att skriva ut det direkt på förskolans dator. I slutänden blev det en dokumentation med fotografier, text och barnens målningar.


Men en pedagogisk dokumentation ska även ha ett syfte. Syftet med det här var att se och höra deras uppfattning om resan. Det var kanske inte helt lyckat, men å andra sidan hittade vi andra saker om barnen, vilket gör att personalen använder dokumentationen till annat än bara för att visa föräldrarna verksamheten. Därmed är det en pedagogisk dokumentation.


Fantastiskt att jag, som bara är inne på andra terminen, kan göra en sån sak! Så himla kul!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida von Rosen - 5 mars 2009 11:37

Från och med idag hittar ni mig på:   http://zandrama.wordpress.com   Jag hoppas såklart att ni fortsätter följa mig och min jakt på ett miljövänligt liv.   So long!  zandrama ...

Av Ida von Rosen - 4 mars 2009 22:20

Nu har vi skrivit kontrakt på huset. Inflyttning om knappt 4 månader.   Dags att sälja lägenheten. I helgen blir det till att städa, för på måndag är det fotografering. 15 och 22/3 är det visningar här och så hoppas vi såklart att lägenheten säljs så...

Av Ida von Rosen - 2 mars 2009 22:22

Väldigt läskigt och samtidigt väldigt spännande är det. Det är inte klart till 100%, men på onsdag morgon skriver vi kontrakt på ett rad/kedjehus 400 meter från där vi bor nu.   Precis utanför tomten finns en sandlåda och lite gungor. Lagom långt bo...

Av Ida von Rosen - 1 mars 2009 23:35

Enligt kalendern är det vår nu.   Ute är det -6,6 grader kl 23.30 och nästan 2 dm snö.   Enligt SMHI är det vår när dygnsmedeltemperaturen ligger över noll grader.   I solen på dagarna märks det att våren är på gång, likaså på humöret.   Imorgon, oc...

Av Ida von Rosen - 25 februari 2009 23:31

Gårdagen kom med dödsbud. En nätbekant somnade in 16/2 efter att ha kämpat mot cancer.   Efter sig lämnade hon man och tre små pojkar.   Det är tomt. Trots att vi knappt kände varandra är det tomt. En mamma, vän, fru, och förebild har gått vidare all...

Ovido - Quiz & Flashcards