Alla inlägg den 10 februari 2009

Av Ida von Rosen - 10 februari 2009 21:27

Nu är jag trött på ordet självförverkligande. Jag hör det ofta och ofta i motsatsförhållande till att ha barn. Till exempel så väntar många med barn för att hinna förverkliga sig själva.


Självförverkligandet handlar ofta om att resa, skaffa det perfekta jobbet, den perfekta partnern och parta.


Nu är det så här:

-Resa. Det går utmärkt med barn. Vi reste till Gotland med Vidar 8 månader och tältade i en vecka. Sen har vi varit i Rumänien, Gotland igen och ska på rundresa i England/Wales i sommar. Det ger en annan dimesion att resa med barn, man får mer kontakt med lokalbefolkningen och lär också känna kulturen på ett annat sätt. Mycket bättre än partyresande.


-Det perfekta jobbet. Man behöver inte vara klar när man skaffar barn. Kommer barnen vid 25 har man antagligen kommit förbi all föräldraledighet vid 35. Då han man 25 år kvar till pensionen, minst.


-Den perfekta partnen. Det kan vara bra att ha den perfekta partnen när man funderar på barn. Men vad är den perfekta parten? Alla har sina fel och brister och alla förhållanden krisar. Tar man sig ur krisen blir det ofta mycket bättre på andra sidan. Är det förresten fel att leva med någon även om det inte pirrar i magen varje gång man tittar på varandra? Förälskelsen mognar ofta till intensiv kärlek som sen mognar till en djup, trygg relation.


-Party. Man ska inte vara berusad när man har hand om barn. Alltså får man vänta till barnet är moget att vara hos barnvakt nattetid innan man går ut och partar sig redlöst berusad. Men är redlöst berusad samma sak som självförverkligande? För mig är självförverkligande mer att gå ut och ta ett glas vin till god mat och umgås med vänner. Det kan man ofta göra ganska tidigt. Så småningom blir barnet större och man får fler möjligheter att göra saker på tu man hand eller själv. Till och med festa till ibland (dock INTE om man ska ha hand om barn!).


Jag kan inte förstå motsättningarna mellan barn och självförverkligande. För mig är det otroligt utvecklande med barn. Jag lär mig saker varje dag av mina barn.


Tycker man karriären är självförverkligande har man massor av tid efter barnen att skaffa sig en fantastisk karriär inom de flesta yrken.

Ovido - Quiz & Flashcards