Alla inlägg den 26 november 2008

Av Ida von Rosen - 26 november 2008 11:42

Nu är hemtentan klar. Äntligen. Nu ska jag hoppa in i duschen, vänta på att barnen och K kommer hem och sen åka in och lämna den i skolan. Håll tummarna för att den blir godkänd! Tyvärr får vi vänta tre veckor på resultatet.

Av Ida von Rosen - 26 november 2008 10:06

Jag har ca 2/3 kvar att skriva på sista uppgiften, men just nu saknar jag uppslag så då skriver jag här istället för att se om nåt dimper ner i hjärnan.


Sista uppgiften handlar om hur skolor kan vara så olika och det ska vi skriva utifrån ett styrningsperspektiv och i ljuset av 90-talets reformer (skolpeng, målstyrning och kommunaliseringen). Jag tycker att det är en väldigt intressant frågeställning, för det är bra underligt att skolor kan vara så fundamentalt olika, även om man jämför två vanliga kommunala skolor. Titta till exempel på en skola i Botkyrka och en i Danderyd så är det som två skilda världar, men sen kan det självklart skilja extremt mycket på skolor inom kommuner också. Botkyrka tex är en väldigt segregerad kommun där Grödinge tex är väldigt svenskt medan Fittja inte är det och det gör ju också, tyvärr, att skolorna i Fittja och Grödinge skiljer extremt mycket, trots att de ligger i samma kommun och har samma huvudman (kommunen).


 Visst har det varit bra att ta bort den extrema detaljstyrning som var tidigare i skolan, men det kanske har svängt för långt åt andra hålllet nu?

Ovido - Quiz & Flashcards