Alla inlägg den 10 november 2008

Av Ida von Rosen - 10 november 2008 20:48

I den här familjen har vi traditionellt använt Bregott normalsaltat på smörgåsarna, men nyligen fick jag ett stapeldiagram presenterat för mig fär det visade sig att Bregott innehåller transfetter, vilket inte margarin gör. Det gör att margarinet känns lite bättre, jag vill helst undvika transfetter om det är möjligt.Jag bestämde mig för att testa Milda, som verkade likna Bregott mest, så jag köpte ett paket för att testa smaken och egenskaperna. Smaken och egenskaperna är det inte jättestor skillnad på, även om Bregott är det som mest beter sig som riktigt smör. Sen läste jag innehållsförteckningarna...


Bregotts innehållsförteckning ser ut såhär:

Grädde, rapsolja, salt 1,2 %, mjölksyrakultur, vitamin A och D


Mildas innehållsförteckning ser ut så här:

Vegetabilisk olja 35 % (rapsolja, solrosolja, linfröolja), vatten, vegetabiliskt fett, kärnmjölk, salt (0,9 %), emulgeringsmedel (lecitin, E 471 av vegetabiliskt fett), konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitamin.


Det är helt galet. Milda marknadsför sig alltså som extra nyttigt jämfört med, framför allt, Bregott. Men hur nyttigt är det med emulgeringsmedel och konserveringsmedel? Citronsyran är inte farlig, men varför ska man behöva ha surhetsreglerande medel i margarin? Jag kommer fortsätta använda Bregott, för hellre lite, som jag antar, naturliga transfetter än massa tillsatser.

Ovido - Quiz & Flashcards