Alla inlägg den 30 november 2008

Av Ida von Rosen - 30 november 2008 21:55

Det har, som jag skrev förut, varit kalas hela helgen. V har verkligen gillat det, även om det har varit rejält stressigt, särskilt i morse. Men vid frukosten när jag frågade vad som skulle hända idag svarade han:

"Kommer mina kompisar!"

Han hade verkligen stenkoll på vilka som skulle komma, och vilka som inte kunde komma. Mest koll hade han såklart på att hans bästis W inte kunde komma, och det var han lite ledsen för.


Kalasen blev för övrigt lyckade och V var riktigt nöjd! Han har dessutom inte sovit middag alls den här helgen!


Släktkalas 29/11



 Barnkalas 30/11


Av Ida von Rosen - 30 november 2008 21:32

Den här soppan blev resultaten av att jag var trött, hungrig, hade slut på ägg och hade haft gäster hela helgen. Jag ville med andra ord ha någonting snabbt, lätt och snabblagat, och hade inte tid att ta mig till affären.


Den baseras på samma recept som den förra soppan jag skrev om (Broccoli- och Blomkålssoppa 3/11), men här använder jag:

1 stor gul lök

några matskedar rapsolja

5 stora potatisar

2 morötter (använd gärna fler)

2,5 dl röda linser

fryst broccoli (hur mycket vet jag inte, men rätt mycket, går såklart bra med färsk också, skär den isåfall i ganska små buketter)

2-3 l vatten

grönsaksbuljong

svartpeppar

örtkryddor (eller andra kryddor)

2 msk vetemjöl (eller maizenamjöl, titta på förpackningen efter soppredning och dosera efter det)

1 dl mjölk (havremjölk går lika bra om man är mjölkallergiker)


Gör så här:

1. Hacka löken grovt, tärna potatisen och skär morötterna i bitar som är lika stora eller något mindre än potatisbitarna

2. Blanchera löken i oljan och häll ner potatisen och morötterna och rör runt en stund

3. Om du har brynt löken och rotfrukterna i en stekpanna häller du ner alltihop i en 5 litersgryta och häller på 2-3 liter vatten. Ha i buljong, peppar och kanske lite andra kryddor (vänta med örtkryddor till slutet, särskilt om de är färska). Låt koka upp och koka på medelvärme i ca 5 minuter.

4. Skölj linserna noga! Det ska sluta skumma.

5. Häll i linserna och broccolin när soppan har kokat i 5 minuter. Låt koka i ca 10 minuter till.

7. Häll mjölet i en liten skål och häll över mjölken, vispa ordentligt och häll i soppan under omrörning. Låt koka upp. Klart!


Om du vill ha i örtkryddor så har du i de när det är ca 1-2 minuter kvar av tillagningen.

Servera gärna soppan med bröd, smör och ost.


Smaklig måltid!

Ovido - Quiz & Flashcards