Alla inlägg den 9 november 2008

Av Ida von Rosen - 9 november 2008 21:36

Efter mycket om och men så blev det tillslut kikärtsplättar till middag. Den här gången var det inget eget recept, utan jag hittade det hos Elin Gawell i NVP, som i sin tur hade hittat det här.  De blev urgoda! Vi skippade rödkålssalladen och åt den med en rotfruktsgratäng. En stor fördel med kikärtsplättarna är att de är otroligt snabblagade.


Ett tips om man inte har potatis hemma är att göra plättarna med ägg istället eftersom potatisen är bindemedlet i plättarna. Jag blev själv tvungen att göra så idag.


När jag kokade kikärterna i förmiddags så hittade jag förresten ett intressant recept på en Marockansk kikärtsgryta som ska testas i veckan. :)

Av Ida von Rosen - 9 november 2008 11:16

Det var inte så många röster i förra omröstningen, men majoriteten (3 av 5) tyckte att det var bättre med bilder än utan. Så jag kommer fortsätta publicera bilder, i alla fall till vissa inlägg.


Och så är det en ny omröstning:

Vad är viktigast när du handlar och/eller lagar mat?
1. Att det går snabbt att laga

2. Att det är billigt

3. Att det är nyttigt

4. Att det är miljövänligt

5. Annat

6. Jag varken handlar eller lagar mat


Svarar ni alternativ 5 får ni gärna ge en liten kommentar också. :)

Av Ida von Rosen - 9 november 2008 11:08

Eftersom jag ska göra kikärtsplättar ikväll så har jag nu kokat kikärter, och fick lite över. Jag brukar dela upp kikärterna i påsar om 3 dl och det som blir över rostar jag. Det är billigare och nyttigare än både chips och popcorn, men minst lika gott. Dessutom är det miljövänligt!


Gör så här:

Ta de kikärtor som är över.

Hetta upp stekpannan, utan fett!

Häll i kikärtera och ruska på stekpannan tills kikärterna har fått lite färg och verkar torra.

Häll på salt och någon krydda, tex kummin, skaka lite till och häll upp i en skål.

Ovido - Quiz & Flashcards