Alla inlägg den 6 januari 2009

Av Ida von Rosen - 6 januari 2009 20:12

Idag åkte granskrället ut. Trots noga vattnad, egenhuggen gran hos K's moster så dog den och började tappa alla barr för ungefär en vecka sen. Så nu åkte den ut. Resten av julsakerna åker på tjugondan. Men för mig är julen officiellt slut nu. Därmed ändrar blogggen utseende igen, och jag kan avslöja resultatet på omröstningen.


Frågan på omröstningen var:

Vilket är det viktigaste tillbehöret under julen?

78% svarade familjen

22% svarade snö

totalt 9 personer röstade.


Snart är det vår! Men nu har vi äntligen fått snö, så imorgon efter skolan blir det pulkaåkning!

Av Ida von Rosen - 6 januari 2009 15:56

Efter lite avbrott i veckomatlistan, eller som vi kör, veckoplaneringen, har jag äntligen kommit igång igen.


Skillnaden mellan en vanlig veckomatlista och vår veckoplanering är att på vår veckoplanering har vi en kolumn för mig, en för K och en för barnen. Plus en för mat. Nedåt på planeringen finns en ruta för varje dag, och under alltihop finns plats för anteckningar "glöm inte att komma ihåg". Vi fick vår tavla på en mässa och den är väl använd. När barnen blir större tänker jag mig att vi skaffar en större whiteboard och gör samma typ av system på. På tavlan skriver vi sen i skol/jobbtider, aktiviteter, tvättid (i den som ska tvättas kolumn) mm, och såklart mat.


Den här veckans matlista ser ut så här.

Må 5/1: McDonalds. Vi var borta och var tvungen att äta innan vi kom hem. Senare på kvällen gjorde vi fruktsallad

Ti 6/1: Varma mackor med ost, skinka och tomat. Liten sallad till.

On 7/1:  Ugnsstekt falukorv fylld med tomat, lök och ost, serverad med potatismos

To 8/1: Lata laxen

Fr 9/1: Extra enkel shabu shabu (recept från pappers-DN, hittade inte på nätet)

Lö 10/1:  Kikärtsplättar med rotfruktsgratäng (dock med en mjölk- och gräddeblandning istället för Becel Mat)

Sö 11/1: Pyttipanna


Ha en trevlig matvecka!

Ovido - Quiz & Flashcards