Alla inlägg den 13 december 2008

Av Ida von Rosen - 13 december 2008 21:00

Jag tänkte på det här med att laga mat miljövänligt. Nu pratar jag alltså inte om att göra maten miljövänligt, det kan jag skriva ett annat inlägg om, utan om att laga mat miljövänligt.


De flesta av oss har plattan på tills maten är klar, kokar upp vatten till pastan/nudlarna i kastrull på spisen och använder fel storlek på kastrullen i förhållande till plattan och låter bli locket. Frysta grönsaker kokar vi på spisen och mat som ska värmas slänger vi ner i en kastrull, på en platta. Det är så vi alltid har gjort och det vi kan. Problemet är att det drar väldigt mycket energi. I det här fallet el, som kan vara mer eller mindre miljövänlig beroende på var den kommer ifrån, men som det kan vara lämpligt att låta bli att slösa oavsett.


Här är några enkla knep för att göra matlagningen mer miljövänlig:

  • Stäng av plattan några minuter innan maten är klar och utnyttja eftervärmen (det samma gäller vid ugnslagad mat)
  • Koka upp allt vatten till pasta och nudlar i vattenkokaren, häll över i en kastrull och koka pastan där. Bonus: Det går snabbare att bli klar med pastan.
  • Koka alltid under lock och använd en kastrull som täcker hela plattan.
  • Koka frysta grönsaker i micron. Instruktioner finns på alla förpackningar. Detta minskar även vattenförbrukningen, plus att vitaminerna stannar i grönsakerna. Resultatet blir lika bra som vid ångkokning.
  • Värm lunchen i micron istället för på spisen. Bara för att maten är microuppvärmd behöver man inte sleva i sig den stående direkt ur burken. Lägg upp maten på en tallrik och ät med bestick så känns det aptitligare.
  • Använd råvaror du redan har hemma. Släng ihop mat av det som finns hemma. Det kan bli en del riktigt inovativa rätter.
  • Se till att använda upp all mat istället för att kasta sånt som blir över. Teriyakisås passar tex bra till falukorv.

Det här var några enkla steg till att laga mat miljövänligare (och för den delen billigare).

Av Ida von Rosen - 13 december 2008 16:45

Idag fick jag sovmorgon som jag hade beställt. I två veckor eller så har jag gått omkring som en zombie, men idag fick jag sova ut. Så himla skönt. Första gången vaknade jag vid 6.30 när barnen vaknade, sen sov jag till 8.15 eller så när lillbarnet stod och grät utanför sovrummet och så låg jag och drog mig i en timme tills barnen kom in och väckte mig. Under den timmen hade jag jättemånga helt sjuka drömmar...


Det knäppa nu är att jag är så trött igen att jag skulle kunna gå och sova redan nu.


Det positiva är att jag orkade gå ut med Vidar innan lunch.Vi gick till posten. Normalt tar det 10 minuter till posten och lika långt hem. Det borde alltså inte ha tagit mer än 30 minuter. Vi var hemma igen efter 1,5 timme.

Ovido - Quiz & Flashcards